Har du frågor?

Här hittar du svar till de vanligaste frågorna som har med semester och CASAMUNDO att göra:

Frågor innan bokning

1. Är semesterbostaden fortfarande ledig?

Tillgänglighetskalendaren uppdateras dagligen och visa om ett objekt fortfarande är ledigt. Gröna datum är normalt lediga, röda datum är upptagna och gula dagar måste finns tillgängliga på begäran och måste bekräftas av hyresvärden.

För att fråga om tillgänligheten i realtid klickar du bara på önskad dag och skriver under kalendaren antalet medresenärer. Visas priset, då är boendet också bokningsbart! Visas däremot ett felmedelande, t.ex. „Ingen bokning möjligt för den valda perioden!“, är objektet för det valda datumet inte bokningsbart. Kontrollera här också om eventuellt bara bestämda ankomst- och avresedagar är tillgängliga. Dessa är markerade mörkgröna och understrukna.

2. Kan jag också göra en icke-bindande förfrågan, om objektet fortfarande är ledigt?

Du kan se om objektet fortfarande är tillgängligt genom att klicka på resedag, välja hur länge du vill resa och ange hur många personer som reser. Visas priset, då är boendet också bokningsbart!

I vissa fall speciellt under högsäsong måste bokningarna bekräftas av hyresvärden. Om detta är nödvändigt, kan du hänvisa till din för-bekräftelse som du får från oss per email. En sådan bokningsförfrågan är bindande.

3. Kan jag bara boka från lördag till lördag? Hur är det med andra ankomst och avresedagar?

Under högsäsongen från mitten av juni till slutet av augusti och under semesterperioder med högefterfågan är det endast möjligt att boka lördag till lördag, dessa är mörkgrönt markerade i tillgänglighetskalendaren. Under lågsäsong går det att boka flexibla perioder under veckan eller kortare vistelser genom en förfrågan till hyresvärden. Vid dessa önskemål vänligen kontakta vårat serviceteam.

OBS: I våran sökfunktion kan du klicka på „Sökning med dagliga ankomst- och avresedagar" välj sedan ditt exakta ankomstdatum och klicka på "sök". De sökresultat som visas för dig är bokningsbara för ditt önskedatum.

4. Kommer barn, småbarn och bebisar att räknas som fullvärdiga deltagare för resan (räknas inom antalet person)?

Ja, även bebisar, småbarn och barn räknas som medreseande personer. Undantag anges specifikt i beskrivningen.

Det maximala personantalet anges till varje boende och får av försäkringsskäl givetvis inte överskridas. För undantag krävs ett förhandsgodkännande av hyresvärden. (Fråga 5)

5. Får jag resa med flera personer?

I många fall kan du skicka en bindande förfrågan om överbeläggning till hyresvärden. Om hyresvärden godkänner antalet personer blir förfrågan automatiskt en bokning. Vänligen kontakta våran kundtjänst vid sådana önskemål.

OBS: Vissa hyresvärdar tar ut en avgift för överbeläggning. Naturligtvis kommer du att meddelas vid bokningen.

6. Kan jag ta med mitt husdjur?

Om det är tillåtet att ta med ett eller flera husdjur står det tydligt i husbeskrivningen. När ingen hundsymbol syns vid objektet är inte husdjur tillåtet. Uttrycket „Husdjur“ hänvisar ofta till Hundar.

När du önskar ta med fler husdjur än tillåtet eller vill ta med katter eller andra smådjur, måste ni göra en bindande bokningsförfrågan till hyresvärden. Vänligen kontakta kundtjänst vid sådana önskemål.

OBS: Om inte alla medresande husdjur är angivna vid bokningen, har hyresvärden rätt att neka dig tillträde till boenden.

7. Vart kan jag göra en special förfrågan t.ex. om läget på boendet?

Självklart tar vi kundförfrågningar direkt till hyresvärden, observera att dessa är icke-förbindande förfrågningar och att trots ansträngningar från hyresvärden kan han/hon inte alltid ge ett svar på förfrågan. Vänligen kontakta kundtjänst vid sådana önskemål.

8. Kan jag göra en reservation på ett boende som inte är bindande?

För ett semesterboende kan du göra en icke bindande reservation för 1-3 dagar. Vänligen kontakta kundtjänst vid sådana önskemål. Vi kontrollera och berättar för er hur länge vi kan reservera boendet åt er.

OBS: För en sådan „option“ behöver vi alla relevanta uppgifter från dig så som resedatum, antaler resenärer, husdjur samt dina personuppgifter.

9. Jag är intresserad av en långtidshyrninng, hur gör jag?

En vistelse på mer än 4 veckor bör alltid begäras av hyresvärden, detta gäller speciellt om vistelsen har med arbete att göra. Vänligen kontakta kundtjänst vid sådana önskemål, så gör vi en icke bindande förfrågan angående pris åt dig. Observera att vi behöver en exakt ankomst- och avresedatum.

Frågor kring hur man bokar?

1. Hur gör jag en bokning?

Du kan alltid boka bekvämt och enkelt online! Under objektbeskrivningen hittar du bokningsformuläret: Skriv bara in alla nödvändiga uppgifter, kontrollera att du skrivit in korrekta uppgifter, acceptera de allmänna köpvillkoren för bostaden och klicka på den gröna knappen bokning. Om någon information saknas är denna knapp rödmarkerad. Efter en framgångsrik bokning kommer du till bekräftelsesidan.

Självklart tar vi gärna emot eran bokning via telefon, du når oss Måndag – Fredag från 8:30-17 genom våran kostnadsfria hotline 0800-1010 884 eller från utlandet på 0049 40 6969 198 12. Vänligen notera att telefonbokning lika bindande som en onlinebokning!

2. Kan jag boka utan E-Mail?

I de flesta fall får du din bekräftelse, bokningsbekräftelse och resehandlingar genom e-post, detta kan vi inte göra utan att du har en E-Mail.

Det är givetvis fritt att använda en alternativ E-Mailadress från en familjemedlem, vänner eller någon bekannt. Så länge dessa är medvetna om och tillåter att du får använda deras E-mail..

3. När jag bokat, vad händer då?

I regel får du direkt efter bokningen en preliminär bekräftelse från CASAMUNDO och kort därefter en bekräftelse från eran respektive förmedlare.Om en bekräftelse från hyresvärden är nödvändig kommer du inom 2-3 dagar få en slutgiltig bekräftelse, efter att hyresvärden godkänt bokningen.

Efter mottagandet av den slutliga betalningen får du cirka två till fyra veckor innan resan börjar en bekräftelse på att hyran är betalad inklusive vägbeskrivningar och adress till semesterboendet.

4. Har jag verkligen min semesterbostad blivit bokad?

Om bokningen framgångrikt sparas i systement kommer du automatiskt omdirigeras till bekräftelsesidan. Samtidigt skickas ett E-Mail med en bekräftelse på bokningen till dig. I regel erhåller du den slutgiltiga bokningsbekräftelsen inom 2-3 arbetsdagar från din förmedlare.

OBS: Har du inte fått någon bekräftelse? Vänligen titta i skräppost om vårat E-Mail kan ha hamnat där. Skulle du inte hitta vårat mail där heller vänligen kontakta oss så att vi kan kontrollera att vi har fått den rätta E-mailadressen.

5. Varför fungerade inte min bokning?

Vänligen kontrollera om

  • - Om ett resepris visades,
  • - alla nödvändiga uppgifter är korrekt och fullständigt ifyllda och
  • - de allmänna köpvillkoren är accepterade genom att du klickat i bocken.

Visas inte priset för dig är objektet inte ledigt eller att de valda ankomst och avresedagarna inte är möjliga. Även ofullständiga eller inte längre giltiga betalningsuppgifter leder ofta till felmeddelanden.Vid problem vänligen kontakt vårat serviceteam vi hjälper gärna till.

Frågor om pris och betalningen?

1. Gäller priset per person eller per vecka?

Efter att du skrivit in ankomstdatum, vistelseperiod och antalet personer ser du priset för hela resan, detta pris gäller för alla medresenärer. Du får fram totalsumman för resan!

2. Hur och när betalar jag för min semesterbostad?

Beroende på bostad och förmedlare varierar betalningsvillkoren! Detaljerad information finns i objektbeskrivningen under „betalningsform“ eller i de allmäna köpvillkoren för respektive objekt.

I regel betalas efter bokningen en deposition på mellan 20-30 %. Resterande betalning betalas in 4 till 7 veckor innan avresa eller betalas direkt på plats.

3. Måste jag ge mina kreditkortsuppgifter?

Kan du under „betalningsform“ endast välja „Kreditkort“ är kreditkortsuppgifterna nödvändiga för att kunna boka. Kredikortet måste inte vara registrerat till samma namn som du uppgav i kontaktuppgifterna.

Betalningsvillkoren för semesterbostaden är bestämda av förmedlaren och inga undantag är möjliga. Har du inget kreditkort hjälper vårat serviceteam gärna att leta efter alternativa boenden med andra betalningsmöjligheter. Våra kontaktuppgifter hittar du här.

OBS: Om ni bokar med kort varsel är det oftast endast möjligt att betala med kreditkort.

4. Kommer mina uppgifter hanteras säkert?

För att säkerställa att dina uppgifter sänds säkert använder CASAMUNDO HyperText Transfer Protocol Secure (Säker hypertext transfer protokoll), kort HTTPS. Dina uppgifter överförs krypterat. Du godkänner användningen av HTTPS i din webbadress när du t.ex. fyller i dina uppgifter, https://www.casamundo.se/cm_object/?object=930223&persons=2.

Ger du dina uppgifter via telefon kommer de skrivas in direkt och överföras via en krypterad anslutning.

OBS: Av säkerhetsskäl vänligen skicka aldrig dina kredikortsuppgifter via E-Mail.

5. När och till vem betalar jag depositionen?

Depositionen betals oftast kontant på plats, ibland även delvis via kredkort, till hyresvärd eller av hyresvärden angiven person. Undantag står i objektbeskrivningen. Har du betalt depositionen i förväg får du den i regel återbetald cirka 2 veckor efter avresan.

OBS: Ofta räknas extra kostnader tillsammans med depositionen! Då kan du få din deposition minus extra kostnaderna tillbaka.

6. Hur stora är extra kostaderna?

Är extra kostnaderna inte exakt definierade i paketet, beror de på eran användning. Hur stora konsumtionskostnaderna blir beror också på resemålet, tid på året och vilken utrustning som erbjuds i boendet. Vi rekommenderar att du pratar med hyresvärden vid nyckleöverlämningen vad som gäller för eran bostad.

OBS: Är inga extra kostnader nämnda som exklusive i de allmänna köpvillkoren eller i objektbeskrivningen behöver ni givetvis inte betala för dessa.

7. Finns det även erbjudande för tidiga bokningar eller specialerbjudanden?

Självklart finns det hos oss tidiga boknings-, sistaminuten- och många andra priskampanjer! Dessa uppdateras kontinuerligt och ingår i det totala priset.

OBS: Det aktuella priset visas under kalendaren när du anger ditt ankomstdatum, vistelse längd och antalet medresenärer!

Frågor om boendet

1. Vart hittar jag adressen till min semesterbostad?

CASAMUNDO förpliktar sig att skydda hyresvärdens uppgifter. Därför skickas den exakta adressen till semesterbostaden med dina resehandlingar ungefär två till fyra veckor före avresan.

2. När kan jag komma och när måste jag åka?

Ankomst är vanligtvis mellan kl. 15 och 18. På avresedagen bör du lämna bostaden före kl 10. Du kan hitta de exakta ankomst- och avresetiderna i dina resehandlingar och oftast även i de tillhörande villkoren för boendet, som du normalt finner under sidan för objektbeskrivningen.

OBS: Avvikelser är möjliga men måste bekräftas av ägaren. Vänligen kontakta vårat serviceteam vid frågor..

3. Vad är grundutrustningen i en semesterbostad och vad måste jag själv ta med mig?

En semesterbostad är i regel utrustad med tallrikar, kastruller, bestick och grundläggande kökredskap och minst 2 spishällar, så att ni kan ta hand om er själv. Speciella köksredskap som t.ex. sallads spinner, mixer, kaffemaskin, äggkokare, mikrovågsugn, bakugn etc, kryddor, toalett papper eller diskmedel hör inte till grundutrustningen och om önskat måste dessa medtas såvida det inte uttryckligen står i objektbeskrivningen.

Lakan, handdukar och kökshanddukar måste du givetvis själv ta med, om inget annat anges.

4. Vem tar hand om städningen?

Oftast står det i objektbeskrivningen om städningen ingår eller om man kan beställa en städning mot betalning. Skulle det inte nämnas något om städning, förväntas du i regel städa boendet själv.

OBS: En vanlig städning ersätter inte en grovstädning! Du bör lämna semesterboende välstädat och i samma skicka som det var när du kom.

5. Vart hittar jag de allmänna köpvillkoren för mitt semeserboende?

Den allmänna köpvillkoren hittar ni som en länk under objektbeskrivningen direkt över de gröna bokningsknappen: „Ja, jag har del och gjort mig införståd med de allmänna köpvillkoren  för detta objekt.“

Vänligen notera att de allmänna köpvillkoren varierar från boende till boende!

Frågor efter bokning

1. När får jag resehandlingarna?

Dina resehandlingar likväl bekräftelse på hyrebetalning får ni cirka två till fyra veckor före avfärd förutsatt att ni har gjort slutbetalningen.I dessa ingår den exakta bostadsadressen, vägbeskrivningar och kontakuppgifter till hyresvärden eller den lokala serviceagenturen.

OBS: Ta med dig en utskriven bekräftelse på hyresbetalningen på semestern! Om ni glömmer era resehandlingar kan vi inte garantera att kan få dem från oss på resevägen. Detta pågrund av öppettider hos våra partners som vi tyvärr inte kan påverka.

2. Vad gör jag om jag vill omboka?

Vänligen meddela oss om din ombokningsönskan skriftligt via E-Mail eller via vårat kontakformulär. Vänligen inkludera ditt bokningsnummer, vänlige observera att ombokningar alltid endast görs på begäran och att vanligtvis tillkommer en ombokningsavgift.

Ombokningsavgiften står i regel listat i de allmänna köpvillkoren. Skulle det finnas en ombokningsavgift blir du informerad av vårat serviceteam om detta.

3. Hur kan jag korrigera min bokningsinformation?

En korrigering av kontakuppgifterna och antalet personer (Inom den maximala beläggningen) är i de flesta fall oproblematiskt. Vänligen kontakta vårat serviceteam för detta och ge dem de korrekta uppgifterna.

OBS: Om du av misstag har bokat fel semesterbostad eller valt fel datum, kontakta oss omedelbart! Om ni hör av er direkt efter felbokningen är det i de flesta fall möjligt att ta bort bokningen. I alla andra fall måste en ombokning eller en annullering göras.

4. Jag vill avboka min bokning, vad gör jag nu?

En avbokning måste generellt skickas skriftligt, enklast per E-Mail eller över vårat kontakformulär. Vänligen ge oss ditt bokningsnummer vid en avbokning och notera avbokningsavgiften. Avbokningsavgiften hittar ni i de allmänna köpvillkoren längst ner på erat valda objektsbeskrivning.

Om du måste betala en avbokningsavgift kommer denna att räknas av på ditt inbetalade resepris. Avbokningsbekräftelsen och fakturan får ni från eran förmedlare av semesterboendet.

OBS: Om du har en reseförsäkring och avbokar p.g.a en försäkringsorsak (t.ex. sjukdom eller arbetslöshet) betalar erat försäkringsbolag tillbaka avbokningskostnaderna.

Din fråga finns inte med ovan?
Önskar du individuella erbjudanden?
Har du frågor angående ett speciellt objekt?
Vill du prata med en personlig rådgivare istället för att vara anonym online?

Vårat service team är tillgängligt från 9:00-17:30 Måndag till Fredag med råd och hjälp!
Vi ser fram emot att få prata med dig!

>> Ni kan nå oss på telefonnummer: 08 - 44680762
>> E-mail: infonull@nullcasamundo.com eller använd vårat kontakformulär.

↑ upp 
Mitt Casamundo

This is where you can find your reminder list,
recently viewed accommodations and lots more!